WALES

• Comfortabele hotels
  • Halfpension
  • De typische landschappen van Zuid-Engeland en Wales

7 dagen per autocar - Afreis: 16 juni 2014

o.l.v. Groot-Brittannië-kenner Guido Vandorpe

Wales maakt deel uit van Groot-Brittannië maar ziet er anders uit en voelt anders aan. Ze hebben hun eigen taal, een Keltische geschiedenis die teruggaat tot voor de Romeinen, en talrijke kastelen. Volgens een recente telling waren het er meer dan 600.
Tijdens deze reis combineren we de idyllische landschappen en prachtige bergketens, de lieflijke kleine badplaatsen, de Nationale Parken, de prachtige kasteeltuinen en stadswandelingen door Cardiff en op de terugreis, door Cambridge.

De reis in detail

1ste dag, maandag : BRUSSEL - TINTERN (WYE VALLEY)

‘s Ochtends samenkomst te Brussel, in de Kardinaal Mercierstraat, tussen het Centraal Station en de kathedraal. We rijden naar Calais en onderweg stoppen we te Gent en Brugge om medepassagiers op te laten stappen. Te Calais nemen we de Shuttle naar Dover. Van daaruit rijden we naar Lacock, een charmant dorpje uit de 13de eeuw met pittoreske straten met stenen huizen. Vlakbij Bristol steken we de Severn over en komen we aan in Tintern.
Avondmaal en overnachting in het hotel Best Western Royal George***.

2de dag, dinsdag : TINTERN - FOREST OF DEAN - NATIONAAL PARK BRECON BEACONS - CARDIFF CARMARTHEN

We rijden door het ‘Forest of Dean’, een koninklijk jachtreservaat daterend uit het tijdperk van koning Canut. Dit bos heeft het nodige hout geleverd aan de marine voor het bouwen van hun zeilschepen. In de rust en de pracht van de Wye-vallei, treffen we Tintern Abbey aan. Deze abdij was de eerste stichting door de cisterciënzers in Wales. Ze was actief tot de ontbinding van de kloostergemeenschappen door Hendrik VIII in 1536.
We rijden verder naar Cardiff, sedert 1955 de hoofdstad van Wales en ook de zetel van het Welsh Parlement. Deze aantrekkelijke stad heeft zijn roem te danken aan de markiezen van Bute, door wie het kasteel rond 1898 gerestaureerd werd. In Cardiff kwamen de kolenvalleien samen. Zo werd Cardiff dankzij de Butes de grootste kolenexporthaven van de wereld. We maken een wandeling door het centrum van de stad.
We rijden door het Nationaal Park Brecon Beacons dat het rurale Wales scheidt van de zuidelijke kust in Pembrokeshire en het noordelijke Snowdonia Nationaal Park.
We komen aan in Carmarthen en bereiken ons hotel. Avondmaal en overnachting in het hotel Falcon***.

3de dag, woensdag : CARMARTHEN, uitstap Pembrokeshire coast

Na het ontbijt vertrekken we op uitstap naar de Pembrokeshire coast, één van de drie nationale parken van Wales. We komen aan in St David’s, de kleinste stad in Groot-Brittannië. De stad kreeg zijn status door de grootste en mooiste kathedraal van Wales. Paus Calixtus II bepaalde in 1120 dat twee pelgrimstochten naar deze plaats een bedevaart naar Rome evenaarden. We maken een boeiende tocht met een kleine boot om de pracht van de kust te bewonderen. Daarna bezoek aan de kathedraal, opgetrokken in de lokale purperkleurige steen. Na de lunch, rijden we via Fishguard naar Pentre Ifan, een in het landschap verborgen juweel uit de prehistorie. Deze 5000 jaar oude megalithische grafkamer uit het neolithisch tijdperk heeft een reusachtige deksteen die op 3 punten balanceert. We rijden verder naar de kust en naar Tenby. We wandelen door dit mooi gelegen havenstadje dat tot na de eerste wereldoorlog een badplaats was voor de rijke Engelsen. Nu is het een populaire jachthaven. De haven slingert tussen de 13de eeuwse vestingen, maar blijft zijn historisch karakter houden. Terugkeer naar het hotel voor het avondmaal.

4de dag, donderdag : CARMARTHEN - ABERYSTWYTH - FFESTINIOG - BETWS Y COED

We vertrekken naar het Noorden langs mooie en boeiende wegen door een streek gedomineerd door de Black Mountains. Onderweg bewonderen we de Elan vallei met haar kunstmatige meren die voor de waterbevoorrading zorgen van Birmingham. Een prachtige rit met bezoek aan de Devil’s Bridge en de Mynach Falls, de hoogste waterval van Wales. We rijden verder naar de kust naar Aberystwyth, een badplaats met mooie Victoriaanse architectuur op het Marine Terrace met zijn talrijke kleine hotels. Aberystwyth is een levendige stad, wat grotendeels te danken is aan de aanwezigheid van de University College of Wales. Daarna zetten we koers naar Blaenau Ffestiniog waar we een bezoek brengen aan de Llechwed-leisteenmijn. De Llechwedd-leisteengroeven staan model voor alle mijnbouw die het noordwesten van Wales sinds midden 19de eeuw voor lange tijd domineerde. We maken een ondergrondse tocht per treintje dat door de mijn rijdt. We rijden door naar het pittoreske dorp, Betws-y-Coed, waar we overnachten. Avondmaal en overnachting in het Royal Oak hotel ***, omringd door de prachtige bergen van het Nationaal Park Snowdonia.

5de dag, vrijdag : BETWS Y COED, uitstap naar het Snowdonia Nationaal Park

We nemen vandaag de mooiste wegen van het Snowdonia Nationaal Park.
Onderweg stoppen we aan de prachtige Swallow Falls waar de Llugwy zich in een bebost ravijn stort. We vertrekken naar het Anglesey schiereiland waar we een fotostop maken aan het Beaumaris-kasteel van Edward I. Men heeft hier een uniek zicht op de hangbrug van Thomas Telford en de Stephenson’s brug. We brengen een bezoek aan het station van het dorp met de langste naam: llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch. Daarna maken we een omweg doorheen het Nationaal Park naar Caernarfon, het meest indrukwekkende kasteel van Edward I. De naam van het kasteel betekent ‘vesting aan de kust’.
Via prachtige landschappen rijden we terug naar Betws-y-Coed.
Avondmaal en overnachting in het hotel.

6de dag, zaterdag : BETWS Y COED - CONWY - BODNANT GARDEN - SHREWSBURY

Na het ontbijt, vertrek naar Conwy via de ‘Vale of Conwy’. De versterking had 12 torens en 3 toegangspoorten, waardoor het een soort schild vormt rond het stadje. De vestingmuren van de stad werden tezamen met het kasteel gebouwd in de 13de eeuw. Het kasteel staat op de Werelderfgoedlijst en is goed bewaard. Zoals verschillende kastelen in dit gebied is het ontworpen door James of St. George. Na het bezoek aan het kasteel vertrekken we op ontdekking door de stad. Verder naar Bodnant Garden dat we in de namiddag bezoeken.
Deze prachtige tuin geeft een schitterend voorbeeld van vroeg-17de eeuwse tuinen zowel in Engeland als in Wales. Bovendien hebben we van hier een mooi uitzicht op Snowdonia. Een mooie rit via Ruthin en de Horseshoe Pass brengt ons aan de ruïnes van de belangrijke abdij van Valle Crucis die prachtig gelegen is. Fotostop. Daarna vertrek naar Shrewsbury, de voormalige hoofdstad van de Welshe grondgebieden van Powis. De stad telt vele gebouwen daterend uit het tijdperk van Queen Ann en talrijke Georgiaanse gebouwen, aantrekkelijke doodlopende steegjes en middeleeuwse straatjes genaamd ‘shuts’. Deze historische stad is befaamd om haar kastelen en haar abdij. Avondmaal en overnachting in het Prince Rupert hotel ***, gelegen in het historische centrum van Shrewsbury.

7de dag, zondag : SHREWSBURY - CAMBRIDGE - FOLKESTONE - BRUSSEL

We profiteren ervan om op onze terugweg een wandeling te maken in Cambridge.
De stad ligt aan de rivier Cam op zo’n 80 km ten noordoosten van London en is, samen met Oxford, de belangrijkste universiteitsstad van Groot-Brittannië en bij uitbreiding van de wereld. De universiteit werd gesticht in 1209 toen een aantal studenten van Oxford naar Cambridge kwamen. De stad zelf dateert echter al van de Romeinse tijd. Eén van de oudste nog bestaande gebouwen is de toren van de St. Benedict Church die uit de Anglo-Saksische periode stamt (begin 11de eeuw). De universiteitsgebouwen (colleges), die gebouwd zijn door verschillende verenigingen, congregaties of koningen, liggen verspreid in de historische binnenstad en zijn stuk voor stuk architecturale pareltjes. Vrije tijd om een snack te nuttigen.
Dan beginnen we onze terugtocht naar Folkestone waar we de Shuttle nemen naar Calais. Verder naar Brugge, Gent en Brussel waar we ‘s avonds aankomen.

Prijs en voorwaarden

Prijs per persoon : 1125 EUR
Singletoeslag : 170 EUR

Met een Ictam-gids Brussel-Brussel

INBEGREPEN IN DE PRIJS
- transport per autocar met airco
- oversteek Calais/Folkestone/Calais per Shuttle (Eurotunnel)
- alle kamers met bad of douche en wc in de vermelde hotels (of gelijkwaardig)
- halfpension van het avondmaal de 1ste dag tot en met het ontbijt de 7de dag
- de toegangsgelden : Tintern Abbey, de kathedraal in St David's, Devil’s Bridge Falls, Llechwedd Slate Caverns, Swallow Falls, het kasteel van Caernarfon, het kasteel van Conwy, Bodnant Garden
- de B.T.W.
- de Garantiefondspremie

TE VOORZIENE KOSTEN
- de dranken en persoonlijke uitgaven
- de middagmalen
- de fooien : 30 EUR

AAN TE RADEN
Een reisverzekering prestige, waarvoor we samenwerken met de Europese (REF 0420-ICTN-010912):
a) VOLLEDIGE (bagage, ziekte, ongeval, bijstand, repatriëring onbeperkt, ANNULATIE: 100% van het gedekt kapitaal is verzekerd zonder franchise). Premie: 75 EUR.
b) Bagage + ANNULATIE (zonder bijstand): 100% van het gedekt kapitaal is verzekerd zonder franchise. Premie: 55 EUR.

- Deze prijzen werden berekend op basis van de wisselkoers 1 EUR=0,83 GBP van september 2013 en op basis van een minimum van 20 deelnemers.

- Voor de overige voorwaarden verwijzen we naar onze algemene voorwaarden.

Landkaart

terug => klik op de kaart

Onthaal | Plan v.d. site | Bestemmingen | Detail | Prijs | Algem. Voorwaarden | Begin pagina