CULTURELE GROEPSREIS

MYANMAR

Unieke privé-cruise op de Irrawaddy-stroom !

Beperkt aantal plaatsen (max 13 personen) !

• Eén van de mooiste bestemmingen ter wereld!
  • Reis doorheen een authentiek en onaangetast deel van Azië
  • Een wondermooie à la carte-cruise per privé-boot van de historische steden Rangoon tot Mandalay via de uitzonderlijke site van Bagan
  • Het betoverende Inlemeer
  • Met Thai Airways “Smooth as Silk”!

18 dagen - Afreis : 20 november 2018

Een ontdekking op het ritme van de charmante Princess Royal-cruise boot

Tijdens deze rondreis ontdekken we de geschiedenis van Myanmar. De pracht van dit land, ongetwijfeld een van de boeiendste van Zuidoost-Azië, werd reeds beschreven door Marco Polo in 1298, door Ludovico de Vartema in 1505, door George Orwell in “Burmese days”, door William Somerset Maugham in zijn “The gentleman in the parlour” en door Joseph Kessel in “La Vallée des Rubis”. Rudyard Kipling schreef in zijn “Oosterse Brieven” : “This is Burma, and it will be quite unlike any land you know about”...
We varen met onze charme-boot Princess Royal stroomopwaarts op de legendarische Irrawaddy-stroom van Yangon (Rangoon) tot het koninklijke Mandalay en bezoeken de parels van het land tijdens onze cruise. Twee nachten aan het betoverende Inle-Meer vervolledigen deze schitterende ervaring.
De Princess Royal heeft zes cabines op het hoofddek en één grotere op het bovendek, alle met privé douche/wc. Dankzij de maximale bezetting van 14 personen genieten we tijdens de cruise van een persoonlijke én kwaliteitsvolle service van het boordpersoneel.

De reis in detail

versie 20/11/17 15:45

1ste dag : BRUSSEL - BANGKOK

Samenkomst op het einde van de voormiddag op de luchthaven van Zaventem voor onze afreis per Thai Airways-lijnvlucht naar Bangkok.

2de dag : BANGKOK - YANGON (L,D)

Aankomst in BANGKOK en doorverbinding naar Rangoon, vandaag YANGON genoemd. Verwelkoming en grensformaliteiten. Eerste kennismaking met het land tijdens een oriëntatierit door de stad en een bezoek aan de Sule pagode in het hart van de stad. We maken een wandeling op de Aung San Bogyoke Market (de voormalige Scott Market). ’s Namiddags genieten we van een oer-Engelse traditie : “high tea” in het legendarische Strand Hotel. Bij zonsondergang raken we in de ban van het goud van de Shwedagon pagode, een van de magische plekken van Azië. Alvast een eerste van de vele hoogtepunten van de reis! Haar indrukwekkende klokvormige stoepa van 100 m hoog torent hoog uit boven het gekrioel in de stad en is zowel zeer waardevol van binnen als rijk van buiten. Maar het zijn vooral de bezoekers die aan dit heiligdom zijn aparte, serene sfeer geven.
Avondmaal & overnachting aan boord van ons schip Princess Royal.

3de dag : YANGON - MA U BIN (B,L,D)

Na het ontbijt beginnen we aan onze cruise op het Twante-kanaal om zo de monding van de Irrawaddy-stroom te bereiken. Eénmaal aangekomen maken we een wandelingetje in de haven en langs de levendige vismarkt van Ma U Bin (indien de tijd het toelaat). Verder naar Nan Chaung.
Middag- en avondmaal, overnachting aan boord.

4de dag : DANUPHYU (B,L,D)

We vervolgen onze vaart stroomopwaarts en houden halt in het kleine stadje Danuphyu. Per riksja bezoeken we er de Maha Bandula tempel, gelegen in een mooie botanische tuin. Tevens zien we een traditioneel sigarenatelier. Terug naar het schip.
Ontbijt, middag- en avondmaal en overnachting aan boord of tijdens de bezoeken.

5de dag : MYAN AUNG (B,L,D)

Tijdens onze cruise zien we het Birmaanse landschap voor onze ogen voorbijglijden en worden we ingewijd in enkele lokale gebruiken : het gebruik van tanakha, hoe het typisch Birmaanse kledingstuk, longyi genaamd, te dragen en het bereiden van salades op basis van theebladeren en gember. In de namiddag komen we aan in het klein stadje Myan Aung. Tijdens een wandeling ontdekken we er enkele mooie koloniale panden en maken we kennis met de lokale producten op de markt.

6de dag : PYAY (B,L,D)

We varen langs de befaamde rotsen van A Kauk Taung waar we de gebeeldhouwde afbeeldingen van de Boeddha op de klif zien. Ze zijn het werk van het boordpersoneel van de boten die daar de nacht doorbrachten. Tijdens de vaart wordt er een lezing gehouden die ons de inleiding geeft in de Birmaanse geschiedenis.
‘s Namiddags maken we per bus een uitstap naar Pyay, dat al sinds de 7de eeuw een belangrijk commercieel knooppunt is op de rivier. We bezoeken er het historische centrum en de overblijfselen van de vroegere hoofdstad van het Pyu Thayekhittaya rijk (of Sri Ksetra, de stad der wonderen).
Ontbijt, middag- en avondmaal en overnachting aan boord of tijdens de bezoeken.

7de dag : THAYET MYO (B,L,D)

’s Voormiddags gaan we per koets naar Thayet Myo. Het is een aangenaam klein koloniaal stadje gebouwd door de Engelsen in 1855 na de Tweede Anglo-Birmaanse Oorlog. Bezoek aan de lokale markt en tijdens onze tocht naar de eerste Birmaanse Golfclub (gesticht in 1885) kunnen we de vele koloniale villa’s bewonderen. Terug naar ons schip voor een rustige namiddag tijdens onze vaart stroomopwaarts.

8ste dag : MAGWE (B,L,D)

Voor we te Magwe aankomen zien we op de oever de de citadel van Minhla, gebouwd door de Italianen voor de laatste Birmaanse koning van de Konbaung dynastie als verdediging tegen de Britse koloniale aspiraties. Uiteindelijk lukte het de Engelsen toch om in 1885 het fort te veroveren en zo een einde te maken aan het onafhankelijke koninkrijk Birma.
‘s Namiddags rijden we per bus naar de « Drakenvulkanen » te Minbu, een 15-tal moddervulkanen die volgens de overlevering door ondergrondse draken worden levendig gehouden. Terwijl we de stad Magwe naderen zien we al van ver de Myat Thalon pagode, gelegen op een heuvel op de rivieroever. Bezoek. We lopen zeker even over de lokale markt en houden halt aan een smidse. Terug naar ons schip. Vandaag krijgen we tijdens onze vaart een voorstelling van exotische groenten en fruit en wat uitleg over de traditionele Birmaanse geneeskunde.

9de dag : SA LAY (B,L,D)

‘s Morgens bezoeken we te voet het kleine dorpje Sa Lay waar we een aantal mooie en ruime koloniale villa’s zien. Maar het is vooral het lokale klooster, volledig met teakhout gebouwd en met prachtige houten sculpturen, dat onze aandacht trekt. Daarna verder naar Bagan. Morgen beschikken we over een volledige dag om de stad en vallei te bezoeken. Met haar meer dan 3000 religieuze monumenten : pagodes, tempels, kloosters,... is het één van de belangrijkste archeologische sites van Zuidoost-Azië. De gouden tijd van Bagan situeert zich tussen 1057 en 1287, wanneer de Mongolen van Khubilai Khan een einde maakten aan het machtige rijk van Bagan. De aankomst per boot in deze oude koninklijke hoofdstad is uniek. Ontbijt, middag- en avondmaal en overnachting aan boord of tijdens de bezoeken.

10de dag : BAGAN (B,L,D)

Na het ontbijt beginnen we met het bezoek van Bagan, één van de hoogtepunten van onze reis. We starten met de Gubyaukyi tempel, een ‘grottempel’ befaamd om de muurschilderingen over de vorige levens van de Boeddha. We bezoeken ook de Sulamani tempel, een der grootste gebouwen met twee verdiepingen uit de streek. Deze werd gebouwd in 1183. Verder zien we de pagode van Shwezigon, uit de tweede helft van de 11de eeuw, die het prototype zou worden van de latere Birmaanse zedis (stoepas). Ze is het belangrijkste reliquiarium van Bagan en is een bedevaartsoord waar de pelgrims Boeddha alsook de 37 traditionele nats komen vereren. Naast de Ananda en Gawdawpalin tempels zien we er ook nog tal van andere. Bij valavond bewonderen de magische zonsondergang boven dit immense openluchtmuseum. ’s Avonds staat er een traditioneel marionnettentheater op het programma.
Ontbijt, middag- en avondmaal en overnachting aan boord of tijdens de bezoeken.

11de dag : BAGAN - MOUNT POPA (B,L,D)

‘s Morgens trekken we het binnenland in naar de Berg Popa. Gelegen op een 70 km afstand van de rivier is het één van de belangrijkste bedevaartsoorden van het land. De 1518 m hoge vulkaan heeft op één van zijn magma-schouwen op 737 m hoogte een tempel en heiligdom gewijd aan de 37 Grote « Nats » (geesten) van Birma.

12de dag : YANDABO (B,L,D)

We varen per boot verder naar het dorpje Yandabo, een belangrijk centrum van traditionele pottenbakkerij. Het is hier ook dat, in 1826, het Birmaanse Rijk een verdrag tekende dat de Eerste Birmaans-Engelse Oorlog beëindigde, maar het begin was van het verlies van haar onafhankelijkheid.
Ontbijt, middag- en avondmaal en overnachting aan boord of tijdens de bezoeken.

13de dag : MINGUN - MANDALAY (B,L,D)

Na het ontbijt, richting Mingun waar bezoek aan de reusachtige, onvoltooide stoepa van koning Bodpaya en de Hsinbyume pagode met haar 7 concentrische terrassen en grootste klok
ter wereld. We zien er tevens het uit 1915 stammende rusthuis. Verder naar Amarapura, één van de koninklijke hoofdsteden die Mandalay voorafgingen. We eindigen de namiddag bij de U Bein Brug, 1,2 km lang. Ze overspant het Taungthaman-Meer en werd gebouwd in 1872 met teakhout afkomstig uit de Ava-paleizen.
Ontbijt, middag- en avondmaal en overnachting aan boord of tijdens de bezoeken.

14de dag : SAGAING - MANDALAY (B,L,D)

Aan de overkant van de stroom houden we halt om, per bus, de mooie heuvels in de omgeving van de stad Sagaing te bezoeken. Sagaing, een belangrijk religieus en monastiek centrum, bezit een groot aantal boeddhistische kloosters. De stad word beschouwd als de tweede koninklijke hoofdstad en wordt vaak vergeleken met Bagan want beide zijn voor de Birmanen belangrijke pelgrimsoorden. Vanaf de heuvels hebben we een prachtig zicht over de vele kloosters, tempels en de Irrawaddy-stroom.
In de namiddag bezoek aan Mandalay. Mandalay is een relatief jonge stad, gesticht in 1857 door koning Mindon. Maar in 1885 moest koning Thibaw de stad aan de Engelsen afstaan. Ze werd een bastion van Brits kolonialisme. De stad werd tussen 1942 en 1945 verwoest door de geallieerde bombardementen. Van het befaamde paleis van Mandalay resten nog de muren en de gracht. Het enige dat de bombardementen heeft overleefd, is een bijgebouw dat later ontmanteld en verplaatst werd om als klooster dienst te doen : de Shwe Nandaw Kyaung of het Gouden Paleis Klooster, een van de mooiste houten kloosters van Birma... Vlakbij ligt het Atumashi klooster (“het onvergelijkbare klooster”).
Even ten zuidwesten van de stad ligt de Mahamuni pagode, na de Shwedagon de meest heilige pagode van het land. Deze pagode -ook wel Arakanpagode genoemd- herbergt het Mahamuni-beeld dat in 1784 na een overwinning op het Arakan-rijk overgebracht werd van Mrauk U naar Mandalay. Wat vrije tijd om enkele kunstgalerijen te bezoeken.
Ontbijt, middag- en avondmaal en overnachting aan boord of tijdens de bezoeken. Vanavond wordt het avondmaal opgeluisterd met traditionele Birmaanse dansen.

15de dag : MANDALAY - HEHO - INDEIN (B,L,D)

Vroeg ontbijt. We verlaten ons cruiseschip en nemen een vlucht vanuit Mandalay naar Heho. Bij aankomst verder per autocar naar het stadje Nyaung Shwe ten noorden van het INLE MEER. Bezoek aan het klooster van Shwe Yan Pyay, volledig in hout gebouwd en beroemd voor de uniek ovalen fotogenieke vensters. We houden halt aan de wijngaard Red Mountain Estate Vineyards & Winery, waar een Franse wijnbouwer samenwerkt met de lokale Pa-Oh bevolking. Wijnproeverij.
Vanuit Nyaung Shwe worden we per boot naar ons hotel gebracht. In een betoverende bergomgeving op 878 m hoogte woont de Inthabevolking in paalwoningen en de vissers brengen hun boot in vaart door met één been te peddelen. Uniek spektakel in de wereld. Bezoek aan het tempelcomplex van IN DEIN, dat we bereiken door vanaf de westelijke oever van het meer een riviertje op te varen. Tijdens de klim naar de pagode ontdekken we een groep bakstenen stoepa’s die prachtig stucwerk bevatten. Avondmaal en overnachting in het Treasure Resort****.

16de dag : INLE MEER (B,L,D)

Boottocht op het meer. We zien onder meer de drijvende tuinen (“kyunpaw”), kunstmatige eilandjes, aangelegd door de Inthabevolking, waarop men groenten en bloemen teelt. Het hele jaar door worden er tomaten, komkommers, kolen, bonen, aubergines,... geoogst. Deze worden dan ook gretig verhandeld op de markten op en rond het meer. Tientallen overbeladen bootjes met kleurrijke goederen dobberen rond. Een mengeling van aromatische soepen en het geschreeuw van de verkopers zorgen voor een zeer authentieke exotische sfeer die we nog maar zelden vinden. We bezoeken enkele typische dorpen op paalwoningen. We varen ook naar de Phaung Daw U pagode met de vijf boeddha’s. De beelden stonden eeuwenlang verborgen in een vergeten grot nabij het meer. We eindigen de dag met een bezoek aan het klooster Nga Phe Chaung, plaatselijk bekend als het “klooster van de Springende Katten”. Avondmaal en overnachting in het Treasure Resort****.

17de jour : INLE MEER - HEHO - YANGON - BANGKOK (B,L)

Ontbijt en daarna per binnenlandse vlucht naar YANGON. Verder bezoek aan de stad. Wie wil, kan nog een tweede bezoek brengen aan de betoverende Shwedagon pagode. Na onze lunch, een laatste aangename wandeling in de levendige buurt van de haven van Yangon Vervolgens transfer naar de luchthaven voor onze avondvlucht met Thai Airways naar BANGKOK.

18de dag : BANGKOK - BRUSSEL

Net na middernacht doorverbinding naar BRUSSEL met een Thai Airways-nachtvlucht. Maaltijden en overnachting aan boord. Aankomst ‘s ochtends in Brussel in de voormiddag. Einde van een prachtige reis.

Prijs en voorwaarden

Prijs per persoon : 4995 EUR
Single toeslag (enkel voor 2 nachten in het hotel te Inle) :
195 EUR
Geen singles mogelijk tijdens de cruise

Met een Ictam begeleider van Brussel tot Brussel

INBEGREPEN IN DE PRIJS
- de Thai Airways-lijnvluchten Brussel-Bangkok-Yangon en Yangon-Bangkok-Brussel
- de huidige veiligheids-, brandstof- en luchthaventaksen in Brussel, Bangkok, Yangon: 98 EUR
- de binnenlandse vluchten Mandalay-Heho en Heho-Yangon
- de cruise met het schip Princess Royal (7 cabines voor 2 personen)
- verblijf in het vermelde hotel of gelijkwaardig
- alle cabines / kamers met bad of douche en wc
- vol pension van het middagmaal dag 2 tot en met het middagmaal dag 17, op het schip koffie, thee, drinkwater, welkomstdrink en cocktail bij de zonsondergangen inbegrepen)
- alle transfers en transport ter plaatse in autocar met airco
- alle bezoeken en entrees zoals vermeld in het programma
- een Franssprekende lokale gids tijdens de ganse reis
- de Garantiefondspremie
- de B.T.W. volgens de huidige aanslagvoeten

TE VOORZIENE KOSTEN
- de dranken en persoonlijke uitgaven
- de fooien : 100 EUR
- de actuele visumkosten : 60 EUR

AAN TE RADEN
Een prestige reisverzekering van de Europese/Mapfre Assistance : (polis ref. 0420-ICTN-010912):
a) VOLLEDIGE (bagage, ziekte, ongeval, bijstand, repatriëring onbeperkt, ANNULATIE: 100% van het gedekt kapitaal is verzekerd zonder franchise). Premie: 295 EUR
b) ANNULATIE (geen bijstand): 100% van het gedekt kapitaal is verzekerd zonder franchise + bagage. Premie: 260 EUR

- Deze prijzen werden berekend op basis van de luchtvaarttarieven en -taksen van juli 2017 voor november 2018 en een wisselkoers van 1 EUR = 1,16 USD voor de prestaties in het land van bestemming, en op basis van een minimum van 12 deelnemers.
- Voor de overige voorwaarden verwijzen we naar onze algemene voorwaarden.

FORMALITEITEN
Een internationaal reispaspoort geldig tot minstens 6 maanden na uw terugreis.
Wij zorgen voor het bekomen van het visum. De visumformulieren zullen u op tijd worden toegestuurd.
Opgelet : uw reispaspoort zal zeker 6 weken voor afreis in ons bezit moeten zijn en dit tot vertrekdatum.

REISPAS
Voor het bekomen van een nieuwe reispas moet u rekenen op een periode van 4 weken. Doe tijdig uw aanvraag.

GEZONDHEID
Geen inentingen verplicht.
Hoewel het risico beperkt is, worden preventieve maatregelen tegen malaria aangeraden.
Raadpleeg :
- Tropisch Instituut, Antwerpen (travelphone : 0900/10.110) of www.itg.be

KLIMAAT
Het beste seizoen is van oktober tot maart.
Het regenseizoen loopt van juni tot oktober (op het Shan-plateau en in de vlakte van Mandalay, beschermd door de bergen, regent het steeds minder dan elders in het land).

TOERISME
Men werkt hard aan de verbetering van de infrastructuur. Ook aan het wegennet wordt nog steeds gewerkt. Een traject per autocar is niet altijd even comfortabel, maar het laat ons toe te stoppen onderweg en kleine, onverwachte bezoeken te doen. De volgorde van de bezoeken kan steeds gewijzigd worden afhankelijk onder andere van de waterstand en/of de binnenlandse vluchten.
In alle omstandigheden vragen wij uw begrip.

Wegens de expansief stijgende vraag naar accommodatie in Myanmar eisen hotels en boten hoog oplopende niet-terugbetaalbare voorschotten op moment van reservatie. Hierdoor wijken de annuleringskosten van deze afreis af van deze vermeld in punt 1.B van onze Bijzondere Voorwaarden.

Bijzondere annulerings- en betalingsvoorwaarden voor deze reis :
- tot 185 dagen voor vertrek : 35 %

Afsluiting van de boekingen : 31 januari 2018

Saldo : ongeveer 2 maand voor afreis

Landkaart

terug => klik op de kaart

Onthaal | Plan v.d. site | Bestemmingen | Detail | Prijs | Algem. Voorwaarden | Begin pagina