CULTURELE GROEPSREIS

OCCITANIË

Het Centraal Massief van de Tarn en de Aveyron en de Middellandse Zeekust.
Met daguitstap naar de Catalanen van de Roussillon.

• historische en patrimoniale thema’s : de cisterciënzers (Cîteaux), de kartuizers (Chartreuse Saint-Sauveur), de waldenzen, de Occitaanse katharen, de Romeinse periode van de Provincia Narbonensis, de beroemde bastides van de Rouergue, het fort van Salses, de koningen van Mallorca, de wijnbouw, etc.
  • uitstappen vanuit twee verblijfplaatsen (Baraqueville en Narbonne)
  • voor iedereen, geen moeilijke klimpartijen
  • rechtstreekse vlucht van en naar Brussel

8 dagen per lijnvlucht - Afreis : 2 oktober 2019

• Met medewerking van de heer Willy Vanderzeypen, middeleeuwenkenner, auteur en plaatselijke gids in de Languedoc en Midi-Pyrénés sinds 1998 en verbonden aan meerdere studiecentra.

De reis in detail

versie 13/02/19 17:09

1ste dag, woensdag : BRUSSEL - TOULOUSE - BARAQUEVILLE

‘s Ochtends samenkomst in de luchthaven van Zaventem. Afreis met een lijnvlucht van Brussels Airlines met bestemming Toulouse. Verwelkoming door plaatselijke gids Willy Vanderzeypen en de chauffeur, en vertrek naar de stad MONTAUBAN die tijdens de kruistochten steeds trouw bleef aan de grafelijke dynastie van Toulouse, en waar meer waldenzen te vinden waren dan katharen. Waldenzen waren volgelingen van Petrus Waldo die een terugkeer naar evangelische armoede predikte. Hij verwierp het romeinse systeem, de heiligencultus, de aflaten en het vagevuur.
We bezoeken de Place Nationale dat het hart van het historische centrum vormt, met zijn dubbele rij arcaden uit de 17de eeuw en de 4 gevels uit rode baksteen.
Vrij middagmaal.
Daarna zwenken we af naar het oosten en volgen de schilderachtige vallei van de Aveyron. De Vère is een belangrijke zijrivier van de Aveyron en in die vallei bezoeken we het dorp en het legendarische kasteel op de falaise van BRUNIQUEL. Het was de verblijfplaats van Guilhem van Tudela, de auteur van het beroemde Canso, één van de hoofdbronnen over de dramatische gebeurtenissen in de 13de eeuw. Wat verder stroomopwaarts wandelen we rond in het fiere volledig omwalde heuvelcastrum van PUYCELSI met twee zware koninklijke torens uit de 14de en 15de eeuw en militair een doorn in het oog van Montfort.
We rijden naar onze eerste verblijfplaats te BARAQUEVILLE, waar we de volgende drie nachten verblijven in het hotel Ségala plein Ciel*** (Baraqueville).
Avondmaal en overnachting in het hotel.

2de dag, donderdag : BARAQUEVILLE : uitstap naar Rodez - La Chartreuse Saint-Sauveur - Villefranche-de-Rouergue - Sauveterre-de-Rouergue

Na het ontbijt rijden we noordwaarts door berg en dal naar RODEZ, ruim 2000 jaar geleden gesticht door de Rutenen, een Keltische stam uit centraal Europa. Het historische centrum heeft zijn middeleeuwse steegjes behouden en er zijn tal van pleinen en marktplaatsen. De cité ontwikkelde zich tijdens de middeleeuwen rondom de kathedraal van Notre-Dame en het bisschoppelijk paleis. De Renaissance burgerpaleizen getuigen van de rijkdom van handelaarsfamilies die hun fortuin maakten op de jaarmarkten van Rodez.
Na de vrije lunch, vertrekken we naar ons volgend topbezoek: CHARTREUSE SAINT-SAUVEUR, het grootste kartuizerklooster van Frankrijk! Dit klooster was tot de Franse revolutie bewoond door monniken. Het complex bevat ook een kapel met polygonale deur, een vestibule, een kapittelzaal, een refter met een mooie preekstoel en een klein klooster in zuiver flamboyant gotische stijl (15de eeuw).
Daarna gaat het verder naar de welvarende stad VILLEFRANCHE-DE-ROUERGUE, vooral bekend voor haar bastide, collegiale kerk, middeleeuwse brug en barri.
Op de terugweg naar ons hotel beleven we tenslotte nog een rustige rondleiding in misschien wel de mooiste landelijke bastide van allemaal: SAUVETERRE-DE-ROUERGUE, waar we enkele plaatselijke kunstenaars en artisans aan het werk kunnen zien, of waar we eventueel kunnen genieten van een terrasje.
Avondmaal en overnachting in het hotel.

3de dag, vrijdag : BARAQUEVILLE : uitstap naar Cordes-sur-Ciel en Najac-le-Château

Deze ochtend bezoeken we CORDES-SUR-CIEL, gelegen op de Puech van Mordagne in de vallei van de Cérou. Deze heuvelstad met volledig intact gebleven gigantische omwallingen, is een meesterwerk van gotische bouwkunst vol historische monumenten, en volgens sommige commentatoren even mooi als de cité van Carcassonne. De wandeling naar de cité van Cordes is erg steil over moeilijke kasseien maar dat verhelpen we door gebruik te maken van een toeristentreintje dat ons naar boven brengt om vervolgens fris aan de ontdekking te kunnen beginnen, met een groot gedeelte als vrij bezoek van de winkeltjes en tentoonstellingen, en tevens de mogelijkheid om vrij te lunchen in één van de vele pittoreske en goede restaurants met fraaie panorama’s op de geaccidenteerde omgeving. Cordes werd in 1222 gesticht door de jonge graaf Raimon VII van Toulouse als reactie op de verwoesting van de versterkte plaats Saint-Marcel door de kruisvaarders van Simon en diens zoon Amaury van Montfort. De bastide werd een voorname plaats voor de tijdelijk uit de clandestiniteit terugkerende kathaarse bons hommes, waaronder Sicard van Figueras, de fils mineur van de kathaarse kerk van Albi. In 1233 worden in Cordes drie inquisiteurs tijdens een revolte vermoord, maar de pauselijke Inquisitie slaat er later hard toe, vooral onder leiding van de katholieke bisschop van Albi, Bernard van Castanet. Vanaf 1320 zijn alle ketters verdwenen en vraagt de burgerbevolking van Cordes de inquisiteurs om vergiffenis waarna ze voor penitentie een kapel bouwen.’
’s Namiddags bezoek aan NAJAC. In 1214 bezet Simon van Montfort de door de Occitaanse verdedigers verlaten stad op twee hoge heuvels en ontmantelt de militaire versterkingen. Deze worden echter later door graaf Alfons van Poitiers opnieuw heropgebouwd in koninklijke stijl. Het stadje ligt in de gorges van de Aveyron en heeft die middeleeuwse schoonheid op een uitzonderlijke wijze behouden. Vanaf de poort van de bastide is het heerlijk wandelen tot aan het oudere gedeelte rond de gigantische burcht, die we met een plaatselijke gids bezoeken. We eindigen in de bijzondere kerk waarna de autocar ons komt ophalen om rijdend door de gorges terug te keren naar het hotel.

4de dag, zaterdag : BARAQUEVILLE - Millau - Larzac/La Couvertoirade - NARBONNE

Vandaag verlaten we onze verblijfsplaats in Baraqueville en rijden naar de stad MILLAU, tot in 1204 bezit van de koning van Aragon, maar passeren eerst over de architectonisch formidabele nieuwe brug, geopend in 2005 (met een stop in het toeristische centrum). Aansluitend gaan we in het stadscentrum van Millau vrij lunchen.
‘s Namiddags bezoeken we het onwezenlijk mooie plateau van de Larzac (Unesco) met extra aandacht voor de tempeliersite van LA COUVERTOIRADE (12e eeuw). De tempeliers waren hier aanwezig van de 12de tot de 14de eeuw. Ze waren naast monnik en ridder ook goede bouwmeesters, wijze bestuurders en rijke landbouwers. Na de ontbinding van de orde werden ze vervangen door de Hospitaalridders die hun werk verderzetten tot op het einde van de 18de eeuw.
Vervolgens rijden we zuidwaarts, richting Middellandse Zee en bereiken we het ‘Romeinse’ NARBONNE, gesticht door Lucius Crassus in 118 v.C. als hoofdstad van de eerste Romeinse kolonie buiten Italië. Ons tweede hotel voor de volgende 4 nachten, Ile du Gua Suites**** (Narbonne) ligt op wandelafstand van het sympathieke historische centrum.

5de dag, zondag : NARBONNE : uitstap naar de Roussillon

We begeven ons in zuidelijke richting voor een bezoek aan de Franse Catalanen in de Roussillon, een vlakte beheerst door hun heilige berg : de Canigou. Tijdens de rit hebben we voortdurend zicht op de Middellandse Zee, en haar grillige kust met étangs, bekend voor de oestercultuur en zoutwinning. In de hoofdstad PERPIGNAN, ‘amper’ 350 jaar Frans bezit, brengt de autocar ons tot aan de ingang van het Paleis van de koningen van Mallorca, in het hart van een enorm fortcomplex. We bezoeken deze parel van Catalaanse architectuur waarvan de bouw in 1276 startte.
Daarna dalen we af naar de historische cité om ons te verwonderen over het interieur van de Sint-Jan kathedraal. Elke zijkapel beschikt over een uniek tabernakel en rond het altaar gaat Johannes de Doper in concurrentie met Christus. De gids brengt ons tot aan de middeleeuwse poort van Notre Dame, beschermd door Le Castillet en laat ons dan uitzwermen voor een vrije lunch in het bruisende zeer zuiderse centrum van de stad.
‘s Middags bezoeken we in de nabije gemeente CABESTANY, de grootste museumverzameling van sculptuurwerken van deze rondreizende steenhouwersgilde rond 1100, en het kerkje waar het timpaan van Notre-Dame-des-Anges bij toeval in de vorige eeuw werd ontdekt.
Op de terugweg naar ons hotel in Narbonne stoppen we bij het grootste Vauban-fort van Zuid-Frankrijk, eeuwenlang gelegen op de grens tussen Frankrijk en Aragon (Spanje), voor een onvergetelijke rondleiding met gids in het FORT van SALSES. Het werd gebouwd tussen 1497 en 1502 door de Katholieke Koningen van Spanje, Ferdinand II van Aragon en Isabella van Castilië. Vanaf 1691 werd het onder toezicht van Vauban gedeeltelijk verbouwd en gerenoveerd.
Avondmaal in een lokaal restaurant en overnachting in het hotel.

6de dag, maandag : NARBONNE : uitstap naar Enserune en Béziers

Na het ontbijtbuffet rijden we naar het oppidum van ENSERUNE, waar de archeologen hard hebben gewerkt om de antieke overblijfselen bloot te leggen, met een zeer interessant museum over de Romeinse periode als resultaat.
De vrije lunch gebruiken we in de Noord-Afrikaans ogende stad BEZIERS waar zoveel mensen omkwamen tijdens de Sac van Béziers in 1209. We profiteren ervan om de cité en de kathedraal van Saint-Nazaire en Saint-Celse te bezoeken.
’s Namiddags zijn we terug in NARBONNE voor een bezoek aan haar bisschoppelijke cité, de beroemde brug van de handelaars, het kanaal en de Saint-Just-en-Saint-Pasteur kathedraal.
Avondmaal in een lokaal restaurant en overnachting in het hotel.

7de dag, dinsdag : NARBONNE : uitstap naar Fontfroide - Gruissan en Portel-des-Corbières

We beginnen ons dagprogramma met een cisterciënzerabdij, de meest indrukwekkende en bezochte van het zuiden, gelegen in een dal van de beboste kustheuvels: FONTFROIDE, een cisterciënzers bastion tegen de kathaarse ketterij, gelegen in een afgelegen vallei. Het enorme geheel werd gelukkig ontzien door de Franse Revolutie en met veel zorg en privékapitaal gerestaureerd. De gebouwen zijn omringd met prachtige tuinen waaronder de beroemde roseraie.
Daarna rijden we zuidwaarts langs de zee naar de havenplaats GRUISSAN, met de versterkte toren, jachthaven en uitzonderlijke visrestaurants, een geschikte plaats voor een vrije lunch.
Onze laatste stop van vandaag is het dorp PORTEL-DES-CORBIERES waar we afdalen in de eindeloze ondergrondse galerijen in de krijtberg (klank -en lichtspel).

8ste dag, woensdag : NARBONNE - TOULOUSE - BRUSSEL

Na het laatste ontbijt en het inladen van de bagage in de autocar, steeds met de hulp van de gids en de chauffeur, rijden we naar TOULOUSE, die levendige metropool van het Zuidwesten.
We bezoeken de kathedraal van Saint-Etienne, een mengeling van romaanse en gotische bouwkunst, met een prachtig tabernakel in het koor. In het beroemde Museum van de Augustijnen zal u met ontzag kijken naar een reeks schilderijen van wereldklasse zoals van Guerchin, Banoni, Cairo, maar ook van Vlaamse meesters zoals Rubens en Bosschaert.
Na de vrije lunch vinden we de autocar terug op de andere oever van de Garonne na het oversteken van de Pont Neuf. Vervolgens rijden we naar de luchthaven van Toulouse-Blagnac. Afreis met Brussels Airlines en ’s avonds aankomst in Zaventem.

Wie is de plaatselijke gids en begeleider ?

De Leuvenaar Willy Vanderzeypen (°1956) kreeg de passie voor geschiedenis en religie mee in het Sint-Pieterscollege en de Katholieke Universiteit van zijn geboortestad. Sinds 1998 woont en werkt hij permanent in de Aude (Languedoc). Hij is er auteur en gids waarbij hij zich gespecialiseerd heeft in het katharisme, de tempeliers, de cisterciënzers en de arthuriaanse graalliteratuur van de 12de en 13de eeuw.

Samen met Yves Van Buyten heeft hij daarover meerdere boeken gepubliceerd die lovende kritieken hebben gekregen in Vlaanderen en Nederland. Deze onderwerpen benadert hij vanuit een historisch-wetenschappelijke invalshoek maar hij vertelt het verhaal met passie steeds in een voor iedereen begrijpelijke taal.

Literatuur:

Katharen:
Y. Van Buyten & W. Vanderzeypen, Katharen in Europa, 2010 (Standaard Boekhandel)
Tempeliers:
Y. Van Buyten & W. Vanderzeypen, De tempeliers, 2006
Y. Van Buyten & W. Vanderzeypen, De orde van de tempeliers, het vernieuwende onderzoek in de 21ste eeuw, in: ‘BeNestudium nr. 2’, 2015
Cisterciënzers:
Y. Van Buyten & W. Vanderzeypen, Bernardus van Clairvaux, 2008 (Standaard Boekhandel)
Narbonne:
W. Vanderzeypen, Narbonne tijdens de kathaarse periode en kruistochten, in : ‘Kathaarse Kroniek nr. 17’, SAC, Brussel, 2009, p. 46-70 (www.katharen.be)

Waldenzen:
W. Vanderzeypen, De waldenzen van de Languedoc, in : AC-Magazine nr. 23, SAC, Brussel, 2011, p. 13-21
W. Vanderzeypen, Valdès van Lyon en Guichard van Pontigny, in : AC-Mag. nr. 25, 2011, p. 21-28

Prijs en voorwaarden

Prijs per persoon : 1475 EUR
Singletoeslag : 280 EUR

INBEGREPEN IN DE PRIJS
- de Brussels Airlines-lijnvluchten in economy : Brussel - Toulouse – Brussel (+/- 1u40)
- de huidige luchthaventaksen in Brussel en Toulouse : 79,53 EUR
- bijstand bij inscheping te Brussel
- alle transfers en transport ter plaatse per autocar met airco
- 7 nachten verblijf in de vermelde 3*/4*-hotels of gelijkwaardig (lokale norm)
- alle kamers met bad of douche en wc
- het halfpension (ontbijt en avondmaal) vanaf het avondmaal van dag 1 tot het ontbijt van dag 8
- de diensten van uw Ictam-gids ter plaatse
- alle entrees en bezoeken zoals vermeld in het programma
- de huidige verblijfstaks in Baraqueville en in Narbonne : 11,83 EUR
- de Garantiefondspremie
- de BTW volgens de huidige aanslagvoet

TE VOORZIENE UITGAVEN
- de dranken en persoonlijke uitgaven
- de middagmalen
- de fooien : 20 EUR

AAN TE RADEN
- Wij raden u aan om een annulering en reisbijstandsverzekering af te sluiten voor uw pakketreizen.
- De facultatieve, tijdelijke reisverzekering MAPFRE-ICTAM TRAVEL INSURANCE Full Option All Risks(REF GTICTA-NL-20181101) : bagage, ziekte, ongeval, bijstand, ANNULERING : 100% van het gedekt kapitaal is verzekerd zonder franchise en ANNULERING All Risks : 75% van het gedekt kapitaal is verzekerd zonder franchise (raadpleeg de polis voor alle details).
Premie: 165 EUR
Gelieve te noteren dat het aanbod van reisverzekeraar Mapfre onderhevig is aan beschikbaarheid en/of wijzigingen van verzekeringsproduct en premie.

Deze prijzen werden berekend op basis van de luchtvaarttarieven en taksen en voor de prestaties in het land van bestemming, uitgezonderd eventuele lokale toeristische taksen,van december 2018 voor oktober 2019 voor een groepsreis met een minimum van 20 deelnemers.
De eventuele opzegging van de overeen-komst wegens het niet behalen van de minimum aantal benodigde deelnemers voor groepsreizen is uiterlijk 20 dagen voor afreis.
- Deze reis is niet geschikt voor personen met een beperkte mobiliteit.
- Bij de reisbevestiging wordt een voorschot van 30% van de prijs van de pakketreis aangerekend. De saldofactuur wordt in regel ten laatste 30 dagen voor afreis toegestuurd.
- De reiziger kan de overeenkomst te allen tijde voor het begin van de pakketreis opzeggen tegen betaling van een opzegvergoeding zoals gestipuleerd in onze bijzondere voorwaarden.
- Alle bezoeken vermeld in het programma worden uitgevoerd, maar niet altijd in dezelfde volgorde.
- Voor de overige voorwaarden verwijzen we naar onze algemene voorwaarden

Landkaart

terug => klik op de kaart

Onthaal | Plan v.d. site | Bestemmingen | Detail | Prijs | Algem. Voorwaarden | Begin pagina